Uppdatering angående elbilsladdning

Under oktober planerar vi att köra igång tester av elbilsladdarna på de parkeringar som har laddare monterade (P3, P4 och P5). P1 och P2 kommer att få laddare monterade när murrenoveringen är klar. Om allt funkar som de ska så är förhoppningen att allt kan vara igång inom kort.

Om du planerar att ansluta dig när det är igång, skicka gärna ett mail till info@persikan.se så att vi vet hur många användare det kommer att vara från början.

Upplägget kommer att vara att man startar sin laddning via en app, Waybler. Denna tjänst kommer att hålla reda på hur mycket ström man använder och sedan ta betalt för detta. Dessa pengar kommer att gå vidare till samfälligheten som står för elabonnemanget. Priset kommer att sättas upp så att användaren betalar samma pris för elen som samfälligheten gör. Samfälligheten har timpris på elen.

Waybler kostar 89 kronor i månaden för alla aktiva användare, detta tillkommer på räkningen från Waybler för alla som valt att ansluta sig. Dessutom kommer samfälligheten att ta ut en extra månadsavgift, via Waybler, för att täcka kostnaden för att höja huvudsäkringarna. Vi uppskattar att när det finns runt 5 aktiva användare på en parkering, så kommer vi att behöva öka nuvarande 16A säkring. Kostnaden kommer att delas jämnt på alla aktiva användare. Alltså kommer denna avgift vara noll från början, för att sedan öka. Vi uppskattar att den kommer att stiga till runt 100 kronor på sikt. Men det beror på olika faktorer, framför allt hur snabbt man vill kunna ladda.

Så klart hoppas vi att allt kommer att funka perfekt från start, men vi får nog räkna med det kan vara lite inkörsproblem i början. Framför allt när många bilar laddar på samma parkering är det lite oklart hur strömmen kommer / bör fördelas mellan bilar.   

Lite tekniska detaljer för den intresserade:

Laddarna är kopplade på 3-fas och med 16A huvudsäkring. Det betyder att den totala laddeffekten initialt blir 11kW per parkering, minus det som för tillfället används för övriga laster i systemet (belysning, uttag i garage. Och för P1 även uppvärmning av Samhalls lokaler).

Detta innebär att om bara en bil laddar (med 3-fas) så kommer det att ta runt 6 timmar att ladda en medelstor elbil från tom till full. Dubbla tiden om två bilar laddar samtidigt.

Med nuvarande lösning, och 16A säkring, kan max två bilar ladda samtidigt på en parkering eftersom det krävs minst 6A per bil för att starta laddning (antaget bilar med 3-fas laddning). När en tredje bil kopplar in måste den vänta på att någon kopplar ur eller blir fulladdad. Detta är något vi jobbar på att förbättra, antingen genom mjukvaruuppdatering av laddarna för att färdela smartare, höjning av huvudsäkring eller omkoppling av laddarna till 1-fas. På kort sikt tror vi dock inte att det kommer att vara ett problem. Om 4 bilar med 50% laddning kopplar in samtidigt så kommer alla att hinna ladda klart på runt 12 timmar. Problem kan uppstå om tre helt urladdade bilar kopplar in samtidigt, men vi behöver input från användare för att veta hur det funkar i praktiken.

Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments