Elbilsladdning – ett räkneexempel

På extramötet den 16e Nov, 2022 kom det upp endel frågor om kapaciteten på elbilsladdarna.

Här kommer en liten sammanställning av kapaciteten per parkering för några olika säkringsalternativ. Notera att ström, tillgänglig effekt och mil gäller per parkering och altså delas mellan de bilar som är inkopplade. I räkneexemplet har jag antagit att energiförbrukningen för en medelelbil är 1.85kWh/mil. Detta varierar naturligtvis med en rad parametrar som tillexempel biltyp, körstil och temperatur

Tabell 1: Kapacitet per parkering

Ström [A] (trefas) Total effekt [kW] mil per laddtimme mil per en nattsladdning (10h)

16

11

6.0

60

25

17

9,3

93

35

24

13.1

131

50

35

18.6

186

63

43

23.5

235

Hemladdning dimensioneras så man klarar en rimlig jobb pendling på en natts laddning. Det är alltså inte ekonomiskt försvarbart att dimensionera en privat anläggning för snabbladdning eller ens för att klara en långresa på en natts laddning hemma. En långresa kan med andra ord kräva endel planering.

Tabell 2: Kapacitet per användare och parkering

Ström [A] (trefas) Antal användare Medeleffekt per användare [kW] Mil per natt per användare Ökad nätavg per användare (kr/mån, incl moms)

16

1

5.5

30

0

25

2-3

5.8

31

136

35

4

6.0

33

166

50

5-6

5.8

31

182

63

7-10

4.3

23

146

Tabell 2 visar ett räkneexempel på hur man skulle kunna skala upp säkringen per parkering för att behålla servicenivå, men inte dra på sig onödigt stor nätavgift. 

För enkelhets skull har jag räknat med 10 laddpunkter per parkering och att den ökade nätavgiften slås ut på de som använder anläggningen. Styrelsen har ännu inte tagit ställning till hur nätavgiften skall nycklas ut 

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments